مدیر کل صادرات وزارت صنایع و معادن:

نوشابه‌های ساخت ایران با فرمول ابداعی به بازارهای خارجی صادر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کل صادرات وزارت صنایع و معادن پیشرفتهای ایران در حوزه صادرات مواد غذایی قابل توجه خواند و گفت: هم اکنون نوشابه‌های ساخت ایران با فرمول ابداعی به بازارهای خارجی صادر می‌شود.

 

حسین اسفندیاری در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی اظهار داشت: رشد صنایع غذایی کشور بیانگر وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی و فرآورده‌‌های غذایی است. از سال80 که صنایع غذایی کشور شکل گرفت،روند صادرت همواره فزاینده بوده است.

وی ارزش صادرات محصولات صنایع غذایی در سال 86 را 600 میلیون دلار و در پهنه‌ای از کشورهای مختلف ذکر کرد و افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی عرصه‌ای است که توانستیم در بخش صنایع غذایی وارد آن شویم ما هم‌اکنون قدرت طراحی کارخانجات صنایع غذایی، تجهیزات و ساخت اجرا را پیدا کرده‌ایم.


اسفندیاری اضافه کرد: کارخانه لبنیات و آرد ساخت ایران هم اکنون در کشورهای مختلف به بهره برداری رسیده و برای ایجاد صنایع غذایی در دیگر کشورها در حال مذاکره هستیم.

وی گفت: حجم و ارزش صادرات مربوط به صنایع غذایی در حال حاضر در مقایسه با سایر محصولات و کالا‌ها بالا نیست؛ اما وقتی کشوری در عرصه خدمات فنی و مهندسی وارد می‌شود و توانایی آن مورد تائید قرار می‌گیرد، صادرات به صورت جهشی شکل می‌گیرد.

مدیر کل صارات وزارت صنایع اضافه کرد: هنگامی که کارخانه آرد ساخته شده توسط ایران در آمریکای لاتین شکل گرفت، از سایر کشورها نیز تقاضاهایی را شاهد بودیم.

اسفندیاری تاکید کرد: ابتدا باید این تواناییها به بازارهای جهانی ثابت شود که خوشبختانه این باور در حال ایجاد شدن است.

وی کشورهایی که تا به حال مقصد صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده‌اند را بولیوی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و سوریه ذکر کرد و افزود: در برخی از این کشورها و کشورهای دیگر برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در حال مذاکره هستیم که پس از قطعی شدن، نتایج کار را اعلام می کنیم.

وی زمینه‌های صادرات مواد غذایی را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: برخی از صنایع ما دارای نمایندگیها و شعب ثابت در کشورهای اروپایی هستند. زمانی کشور ما واردکننده شیرینی و شکلات بود؛ اما اکنون محصولات ما در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: یکی از مزیتهای اصلی ما در حال حاضر صدور نوشابه به خارج است و برند نوشابه سازی که سالیان طولانی در انحصار شرکتهای نوشابه سازی بزرگ خارجی بود، با طی پروسه سخت کسب دانش و فرمول حاصل شد و اکنون نوشابه با فرمول ابداعی ایران در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

اسفندیاری یکی از مزیتهای بزرگ ایران برای صادرات را مواد غذایی دانست و گفت: تنوع و گستردگی مواد اولیه این صنایع کمتر در سایر نقاط دیده می‌شود، متخصصان ما می‌توانند به راحتی سلایق مشتریان را تشخیص داده و واحدهای صنعتی راههای فعالیت اقتصادی را پیدا کرده‌اند و محصولاتشان قابل رقابت با کشورهای خارجی است.

وی درباره عدم برگزاری نشستهای شورای عالی صادرات گفت: این مسئله در چارچوب ادغام شوراها بوده است. ما نیز علاقمندیم کمیته‌ها و کمیسیونهای شورای عالی صادرات فعالتر باشد، زیرا بهتر می‌توان درباره مشکلات صادرکنندگان بحث کرده و تنگناها را برطرف کند.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8703050918