اگر به چشم غرب به دنیای اسلام نگاه کنیم بدون توجه به اختلافات جغرافیایی - فرهنگی یک نوع زن جلوی ما مجسم می‌شود که برده مرد است و تحت فشار قرار می‌گیرد. این نوع زن که پشت مقنعه و برقع به تصویر کشیده می‌شود، چقدر واقعیت‌ها را منعکس می‌کند؟

کتاب «زن در کشورهای اسلامی» در ترکیه منتشر شد.


این کتاب مجموعه مقالاتی است که در آن، جایگاه زن در سیزده کشور اسلامی مورد بحث قرار گرفته است.


«عایشه بوهورلر» در مقدمه‌ای کوتاه، از پیشداوری‌هایی که در مورد زنان کشورهای اسلامی صورت می‌گیرند و اغلب واقعیت را منعکس نمی‌کنند، سخن به میان می‌آورد: «اگر به چشم غرب به دنیای اسلام نگاه کنیم بدون توجه به اختلافات جغرافیایی - فرهنگی یک نوع زن جلوی ما مجسم می‌شود که برده مرد است و تحت فشار قرار می‌گیرد. این نوع زن که پشت مقنعه و برقع به تصویر کشیده می‌شود، چقدر واقعیت‌ها را منعکس می‌کند؟ این پیشداوری‌ها تا چه حد صحت دارند؟ اختلافات فرهنگی و جغرافیایی به زندگی این زنان و تفاسیر دینی چقدر راه یافته است؟ آنها چگونه به دنیا نگاه می‌کنند؟ میان مشکلات آنان و مشکلات زنان در جهان چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا می‌خواهند با دنیای جدید همساز شوند؟ دیوارهای مرئی و نامرئی که جلویشان قرار گرفته، کدام‌ها هستند؟ از کدام نمونه آزادی برای زنان جانبداری می‌کنند؟ در میان تدین و تجدد کجا ایستاده‌اند؟»


وی دو سال پیش برای پاسخگویی به این پرسش‌ها راه کشورهای مختلف اسلامی را پیش گرفت و با حدود دویست زن مصاحبه کرد تا بتواند صدای پشت پرده مانده زنان این جغرافیا را به گوش همه برساند. به طوری که پیش از این نیز اشاره شد در این کتاب با زنان 13 کشور (یمن، سودان، عمان، الجزایر، مصر، لبنان، فلسطین، اردن، سوریه، ایران، مالزی، اندونزی، پاکستان) مصاحبه شده است.


در بخش دهم کتاب (صص 417-380) مصاحبه با زنان ایران جای داده شده است. در این قسمت با هفت تن از زنان ایرانی مصاحبه شده است.


رفعت بیات، یکی از دوازده نماینده زن در مجلس شورای اسلامی ایران، نخستین زنی است که در این کتاب از موقعیت زنان ایران سخن به میان می‌آورد. سهیلا جلودارزاده که در سندیکای کارگران فعالیت می‌کند، دومین زنی است که در این کتاب نظراتش را در میان می‌گذارد. فاطمه معتمد آریا، بازیگر سینما، سومین زنی است که در این کتاب مورد مصاحبه قرار گرفته است.او بازیگری با حجاب را مانعی در مقابل ابراز هنر نمی‌بیند و معتقد است سینمای امروز به اصول و قوانینی احتیاج دارد که مخالف با روح سنت ایرانی نباشد و در عین حال تحول را نیز انکار نکند.


فاطمه اشرفی، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان مهاجر اعتقاد دارد برای ارتقای موقعیت زن روش‌هایی باید بکار رود که با مؤلفه‌های جامعه متناسب باشد. منیرو روانی پور نویسنده مشهور که با اندیشه‌های حمایت از نهضت‌های زنان به شهرت رسیده است در قسمتی از صحبت خود از موانعی که امروز جلوی پای زنان گذاشته شده است سخن به میان می‌آورد. وی معتقد است که قوانین غیر مکتوب بیش از همه این موانع را تشکیل می‌دهند.


اعظم طالقانی، مدافع حقوق زنان معتقد است چنانچه حجاب به میل و اراده خود مردم محول می‌شد، نتیجه بهتری بدست می‌آمد. وی مسأله را با طرح «زن دیروز، زن امروز و زن فردا» بحث می‌کند.


مرجان شیخ الاسلامی، مدیر خبرگزاری میراث فرهنگی، تضادی میان وظیفه مادری و فعالیت خارج از منزل نمی بیند و اشاره می‌کند که زنان ایران پس از انقلاب توانستند نقش فعال تری در جامعه داشته باشند.


آیت‌الله موسوی اردبیلی ابتدا ضمن توجه به قرآن کریم اشاره می‌کند که زن و مرد از یک خمیرمایه بدنیا می‌آیند و علاوه می‌کند که این دو فقط از نظر موضع و مسئولیت اجتماعی یکسان نیستند. وی ضمن صحبت از لزوم حجاب که آن را به شکل حفاظ زن تعریف می‌کند، سخن را به آزادی زن در ایران می‌کشد که در هر زمینه همگام با مرد مشغول فعالیت است.


دیدگاه‌ها درباره کتاب

1) نعمت چپفچی، وزیر مشاور مسئول زنان در ترکیه، از این کتاب به عنوان اثری یاد می‌کند که با دقت تمام آماده شده است و می‌گوید که خود وی از نزدیک شاهد انجام این طرح بوده است.


2) نورای مرت، استاد دانشگاه و یکی از روزنامه نگاران مبرز ضمن اشاره به این‌که در تدوین پاره‌ای از بخش‌های کتاب با نویسنده همراهی می‌کرده، از آن به شکل اثری آموزنده یاد می‌کند.


3) محمد آلتان، یکی از روزنامه نگاران و نویسندگان ترک از این کتاب به عنوان مرجعی پایدار یاد می‌کند که می‌تواند مورد استفاده همه پژوهشگران مسایل زن قرار گیرد.


زندگی‌نامه پدیدآورندگان:

1-1) عایشه بوهورلر پس از آنکه تحصیلات خود را در رشته روزنامه نگاری در دانشگاه استانبول به پایان رسانید، در بعضی سازمان‌های غیر دولتی نقش فعالی بر عهده داشت و نوشته‌هایش را در مجلات و روزنامه‌ها چاپ کرد. مدتی سردبیری بخش زنان نشریات «ایزلنیم» و «آکسیون» را بر عهده گرفت. سال‌های دراز در کانال تلویزیون 7 برنامه‌های خاص زنان و جوانان را تهیه کرد و فیلم‌های مستند در داخل و خارج ترکیه ساخت. مقالات او در حال حاضر در روزنامه «ینی شفق» منتشر می‌شود. از میان آثار بوهورلر می‌توان به: «زن و تحول در ایران» اشاره کرد که اثری مستند و در سال 2000 تهیه شده است.


2-1) اصلی خان اکر در سال 1998 از رشته رادیو – تلویزیون دانشکده ارتباطات دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد. در سال 2000 به انگلستان رفت و در دانشگاه
City (لندن) در درس فیلم‌های مستند و «جنسیت – زن – اسلام» شرکت کرد. در سال 2003 از دانشگاه Thames Valley (لندن) درجه فوق لیسانس در رشته سینما گرفت. در حال حاضر در کانال تلویزیون 7 در بخش اخبار خارجی کار می‌کند...


اصلی خان اکر در انجام مصاحبه‌ها همکاری مؤثری با عایشه بوهورلر داشته است.

 

منبع : http://www.tabnak.ir/pages/?cid=11258