درباره کنفرانس

انقلابي به نام Six Sigma
----------------------------
از مقدمه کتاب Six Sigma Handbook
Thomas Pyzdek
ترجمه : دکتر حمیدرضا رضایی
....................................
در سال 1988 باب گالوين، در حال دريافت اولين جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج موتورولا به اختصار درباره چيزي صحبت كرد كه او آن را "شش سيگما" مي ناميد. مخاطبان وي شامل جمع كوچكي از داوران و هيأت ممتحنه بالدريج بودند و خيلي از ما (توماس پیزدک) كه آنجا بوديم اطمينان داشتيم كه آنچه را او درباره اش صحبت مي كند خوب مي‌فهميم. مثلاً خود من تصور مي كردم كه او از كنترل فرايند هاي آماري، قابليت فرايند و برآورده شدن شرايط سخن مي‌گويد؛ يعني همان چيزهایي كه مهندسان كيفيت سال ها درباره اش صحبت كرده بودند. بين مهندسان كيفيت و آماردان ها اين توافق وجود داشت كه « قابليت فرايند » به زبان غير فني « مثبت و منفي سه سيگما » ‌است. هر فرايندي كه در اين سطح كنترل شود، درصد كمي از اقلام معيوب خواهد داشت كه آن هم به خاطر اشكالات اتفاقي است ولي به هر حال مي‌شود آن را قبول كرد. در دهه 1980 ميلادي، شركت هاي خودروسازي آمريكا اين تعريف را محدود تر كرده بودند تا به معناي ” به علاوه يا منهاي چهار سيگما “ دستیابی نمودند و همين موجب شده بود ميزان اقلام معيوب به چند قسمت در هزار كاهش يابد.
در آن موقع اين طور تصور مي كردم كه اشاره آقاي گالوين به شش سيگما، گونه تغيیر يافته اي از يك رويكرد آماري است كه امتحان خود را پس داده و با موفقیت بيرون آمده است.

اما من اشتباه مي‌كردم .
علت اشتباه من اين بود كه برنامه موتورولا را به روش كنترل فرايند كلاسيك ربط مي دادم و همين باعث شده بود به صرافت اين هم نيفتم كه باب گالوين دارد چيزي كاملاً جديد را شرح مي دهد. شش سيگما به صورتي كه در موتورولا به كار رفته و ساخته و پرداخته شده بود، آنقدر در ديده قديم كنترل آماري فرايندهاي توليد تغيير ايجاد كرده كه مي توان گفت موضوعي كاملاً جديد است. تفاوت آماري بين اين دو روش، چشمگير است. در فرايند شش سيگما، تعداد اقلام معيوب بر حسب چند قسمت در ميليون (PPM) يا حتي چند قسمت در ميليارد (PPB) بيان مي شود، اين را مقايسه كنيد با فرايند سه سيگماي قديم كه اقلام معيوب آن چند قسمت در هزار است. بنابراين اختلاف سه سيگما با شش سيگما خيلي زياد است. در علم، هر جا با چنين اختلافي رو به رو مي‌شويم، مي گويم كه با علم كاملاً جديدي رو به رو هستيم، مثل وقتي كه از مطالعه سلولهاي عصبي وارد مطالعه روانشناسي انسان مي شويم.
من آنچه را مي خواهم بگويم در يك جمله خلاصه مي‌كنم و آن اين كه ” شش سيگما فقط گونه جديدي ازايده قديمي سطح كيفيت سه سيگما نبود“، ‌بلكه چيزي كاملاً جديد بود. مديران ارشد موتورولا مي‌ديدند كه با رسيدن به چنين سطح بالايي از كيفيت، شركت آن ها مي تواند از كيفيت به صورت يك سلاح راهبردي استفاده كند نه فقط به صورت يك ابزار كنترل هزينه. اما براي رسيدن به اين هدف، شما بايد به چيزي خيلي فراتر از توليد مي‌انديشيديد. شش سيگما بايد به روشي براي انجام دادن كارها در كل سازمان تبديل مي‌شد. اين خيلي دشوارتر از صرفاً بهبود كنترل يك ماشين يا فرايند مونتاژ است و حتماً نياز به دگرگوني در شناخت يك سازمان نسبت به محيط و نقش خود در محيط دارد. سازماني كه شش سيگما در آن اجرا مي‌شود اساساً با يك سازمان معمولي تفاوت دارد. پاسخ آن به يك محرك با پاسخ يك سازمان معمولي به همان محرك، فرق مي‌كند، به چيزهايي توجه دارد كه سازمان هاي ديگر نسبت به آن بي توجه هستند و به چيزهايي كه سازمان هاي ديگر زياد به آن ها توجه مي كنند كم تر توجه مي نماید.
شش سيگما اصولاً راهی جديد براي مديريت کردن سازمان است. اگر چه شش سيگما يك جنبه قوي فني دارد ولي در درجة نخست يك برنامه فني نيست. بلكه يك برنامه مديريت است، هر سازماني كه به اين نكته مهم توجه نكند‌، نمي تواند يك سازمان در حد و اندازه جهاني باشد.
پیاده سازی این رویکرد چند وجهی و همه جانبه که با هدف حرکت سازمان به سوی تعالی سازمانی صورت پذیرفته بود نتایج حیرت انگیزی به دست آورد. از این رو در بیش از یک دهه تعداد شرکت ها و سازمانهایی که از شش سیگما در ساختار خود استفاده نمودند افزایش یافت.
هم اینک Six Sigma توانسته است به عنوان روشی بنیادی در پیاده سازی کارکردهای کیفیت درآمده و به عنوان روش شناسی جامع بهسازی اثربخشی سازمانی که در درون خود از ساختار برنامه و ابزار توانمند برخوردار است درآید.
به واقع آنچه کمپانی موتورولا در دهه هشتاد به آن پرداخت را می توان نوعی مهندسی مجدد در مدیریت کیفیت جامع (TQM) برشمرد که در نهایت به طرح روش شناسی شش سیگما منجر گردید. از این رو شش سیگما توانست به سازمان ها کمک کند تا با خلق زیر ساختی که دران بهبود بخشی ها از طریق پروژه هایی صورت می گرفت از یک نقشه مسیر مهندسی مجدد تبعیت کنند. درنتیجه سازمان با استقرار شش سیگما آسیب شناسی متدولوژی، شناسایی قوت و فرصت های بهبود مسیر حرکت و استقرار سیستم های کیفیت را به سمت ضایعات صفر (Zero Defect) را نمایان سازد اما آنچه مسلم است شش سیگما کاهش خطا در سازمان را مورد توجه فراوان قرار می دهد.


دومین کنفرانس بین المللی شش سیگما
----------------------------------------------
دومین کنفرانس بین المللی شش سیگما در حالی برگزار می گردد تجربه 18 ماه فراز و نشیب وقایع قبل و بعد از کنفرانس اول را به دوش می کشد.
خط مشی امروز بانیان این رویداد علمی در ایران به عنوان راهبرد اصلی و اندیشه ای پس از هیجده ماه گذار از بسیاری محدودیت ها ما را بر آن داشت تا به رویداد دوم شش سیگما را بر این اساس پایه ریزی نماییم.
0 تعامل با همه گروه ها و شخصیت ها و فعالان حرفه ای
0 تبادل اطلاعات و داده های تئوری و تجربی همه کسانی است که شش سیگما را فرا روی پایه فعالیت ها و حرکت های علمی و تجاری خود قرار داده اند.

دومین کنفرانس شش سیگما مقرر است وظیفه گسترش و نفوذ شش سیگما را در سطح حتی منطقه ایفا کند. و البته برای نیل به این هدف یاری یاوران پایه شش سیگما نیاز اصلی این واقعه علمی است. دبیرخانه دومین کنفرانس با علم به نواقص و کمبودهای سال اول که غالب آن ناشی از عدم همراهی و همکاری عوامل دخیل شده بود، قصد دارد به طور کاملا استقلال یافته فعالیت خود را پیش برد. از این رو دومین کنفرانس چهره ای کاملا متفاوت به خود خواهد گرفت. . البته قصد دبیرخانه با تفکر شش سیگمایی، کاهش همه ضایعات و نواقص خدماتی این کنفرانس خواهد بود. تلاش های وسیع دبیرخانه برای دعوت از اساتید بزرگ بین المللی همچون جک ولش و توماس پیزدک از جمله مهمترین اهداف پیش روی است.
دبیرخانه دومین کنفرانس شش سیگما از مقاله های با پایه بهترین یافته ها (Best Practice) و یا مورد کاوی (Case Study) استقبال شایانی به عمل خواهد آورد. 


اهداف کنفرانس

 معرفی شش سیگما به عنوان نگرشی نوین جهت ارتقا توانمندی ها و موفقیت های سازمان ها در رقابت های جهانی.
0 شناسایی موضوعات و نگرش نوین در زمینه اجرای روش ها و اصول شش سیگما در سازمان ها و شرکت های ایرانی.
0 نقد و بررسی انتخاب و تشخیص درست پروژه های شش سیگما به عنوان چالشی پیش روی سازمان های ایرانی.
0 نقد و بررسی چالش های پیش روی شش سیگما در ایران.
0 تشریح و بررسی نیازمندی و ضروت های آموزش و اجرای شش سیگما در سازمانهای ایرانی.
0 امکانسنجی اصولی کاربرد اجرایی شش سیگما در صنایع بزرگ کشور.
0 بررسی و تحلیل رویکردهای وحدت یافته و سینرژی ابزارها و فنون کیفیت در متدولوژی شش سیگما.
0 معرفی رویکرد شش سیگما از مفاهیم پایه ای تا استراتژی و اجرا.
0 شناسایی پژوهشگران، محققان و دستاوردهای پژوهشی آن ها در زمینه نگرش های نوین کیفی به خصوص شش سیگما.
0 انتقال تجارب، نتایج تحقیقات و راهبردهای فراوری سازمان به دیگر سازمان ها و شرکت های داخلی.
0 افزایش سطح علمی مدیران، مجریان، کارشناسان و محققان در زمینه شش سیگما.
0 ارائه راهکارهای علمی در قالب مدل های موجود با هدف کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و سهم بازار و نهایتا کمک به موفقیت سازمان ها در صحنه رقابت.
0 معرفی فعالان و دست اندرکاران و موسسات خصوصی و دولتی مجرب در اجرای شش سیگما.
0 حرکت به سمت ایجاد و پیاده سازی شش سیگما به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر.
همگرایی و هم اندیشی در نگرش های جهت دار و تحلیل مسائل روز بهبود فرایند سازمان های کشور.

برای دریافت اطلاعات کاملتر به سایت کنفرانس (+) مراجعه بفرمایید.