گزارش «اعتماد» (+) از قیمت خودروها در بازار پایتخت
 
 
گروه اقتصادی؛ «خوش به حال داخلی ها شد.» این پاسخ یکی از نمایشگاه داران اتومبیل در تهران است وقتی از او درباره تاثیر قطع سهمیه بنزین خودروهای لوکس پرسیده شد. اگرچه هنوز نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل از حذف یکباره سهمیه خودروهای لوکس خبر زیادی ندارند اما آنها که مطلع بودند به خبرنگار اعتماد نوید دادند قیمت خودروهای وارداتی تغییر نخواهد کرد. به اعتقاد آنها سهمیه یی نیز که هم اکنون وجود دارد آنقدر در برابر مصرف خودروهای وارداتی ناچیز است که دارنده خودرو در شأن خود نمی بیند کارت سوخت از جیب خود بیرون آورد، بنابراین ترجیح می دهد بنزین آزاد را بدون منت خریداری کرده و عطای کارت سوخت را به لقایش ببخشد. عمده نمایشگاه داران منطقه پل چوبی معتقدند برای فردی که خودرویی با قیمت بالای 30 میلیون تومان را سوار می شود اخبار سهمیه بندی و قیمت بنزین در اولویت نیست و تنها به آرامش هنگام رانندگی می اندیشد.

اما این نمایشگاه داران وقتی در برابر پرسشی مبنی بر وضعیت خودروهای داخلی پس از سهمیه بندی قرار می گیرند تغییر محسوسی در گفته هایشان نمایان می شود. «معلوم نیست چه می شود»، «باید منتظر ماند» و در نهایت «افزایش می یابد» پاسخ هایی هستند که این فروشندگان باسابقه خودرو در پایتخت درباره وضعیت خودروهای ساخت داخل پس از اعلام وضعیت جدید سهمیه بنزین خودروها به «اعتماد» گفتند. بنا به گفته آنها اگر قرار باشد خودروهای ساخت داخل با حجم موتور دو هزار سی سی و خودروهای وارداتی با حجم 1300 سی سی به پایین همچنان مشمول یارانه سوخت باشند اگر قیمت آنها افزایش نیابد کاهش نیز نخواهد یافت چرا که از لحاظ روانی این یارانه یک امتیاز موقع خرید و فروش خودرو تلقی می شود.

البته بازار خودرو این وضعیت را سال گذشته نیز تجربه کرد. در این سال با اعلام یکباره سهمیه بندی بنزین اگرچه بازار چند روزی را در شوک به سر برد اما پس از عادی شدن روال قیمت خودرو خلاف پیش بینی نه تنها ثابت نماند بلکه به سبب سیاست خودروسازان و رفتار بازار حتی افزایش یافت.

اگرچه واکنش بازار خودرو به سهمیه بندی بنزین در سال گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه با واکنش فروشندگان خودرو در برابر بخشنامه جدید دولت نیست اما می توان به تجربه دریافت بازار خودرو طی روزهای آینده واکنش نهایی خود را نسبت به قطع سهمیه بنزین خودروهای لوکس نشان خواهد داد.

یکی از نمایشگاه داران در این باره می گوید؛ «مگر می شود با حذف یارانه سوخت از خودروهای لوکس، قیمت این خودروها ثابت بماند؟ آنها که سال های سال در این بازار عمری را سپری کرده اند خوب درخواهند یافت که در روزهای آینده قیمت خودروهای وارداتی ان شاءالله کاهش می یابد.» اگرچه این نمایشگاه دار خلاف دیگر همکاران خود کاهش محسوس قیمت خودروهای لوکس را پیش بینی می کند اما آنچه نمایشگاه داران و فروشندگان بر آن اتفاق نظر دارند این است که قیمت خودروهای وارداتی ثابت می ماند اما در عین حال خودروسازان داخلی روزهای خوبی را پیش رو دارند چرا که محصولات تولیدی شان علاوه بر اینکه همچنان پرتقاضا خواهد بود با افزایش قیمت نیز مواجه می شود.

براساس این گزارش و طبق جداول متن در بین خودروهای داخلی حجم موتور هیچ کدام از محصولات ایران خودرو بالاتر از دو هزار سی سی نیست. گراند ویتارا محصول جدید این شرکت که هم اکنون در شرکت ایران خودرو خراسان مونتاژ می شود حجم موتوری معادل دو هزار سی سی دارد. این در حالی است که تمامی خودروهای ساخت داخل با حجم موتور بالای دو هزار سی سی در اختیار گروه خودروسازی سایپا است. تولید دو محصول سرانزا و کاروان که حجم موتور آنها بالای دو هزار سی سی است در این شرکت متوقف شده است.